هنگام خرید کالای پزشکی به برچسب تایید وزارت بهداشت دقت کنید

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد ظهر امروز در همایش " مبارزه با قاچاق تجهیزات پزشکی" به مبارزه با پدیده شوم قاچاق تجهیزات پزشکی تاکید کرد.

  دکتر محمدرضا وفایی نسب اظهارداشت: پدیده قاچاق پدیده شوم و ناپسندی است که متاسفانه در کشورهای دنیا به خصوص کشورهای توسعه نیافته شیوع بالایی پیدا کرده است.

وی با اشاره به رشد قارچ گونه این پدیده شوم در ایران افزود: اگرچه در سال های اخیر تدابیر خوبی در این خصوص در کشور صورت گرفته است ولی متاسفانه هنوز شاهد این پدیده هستیم.

دکتر وفائی نسب خاطرنشان ساخت: نگاهی به مبادی ورودی و ثبت قیمت تجهیزات پزشکی برای ورود و میزان مصرفی که در  کشور وجود داشته اعداد و ارقام نجومی را نشان می دهد که غیرقابل تصور و باور است بنابراین وظیفه ما این است که در مقابل این پدیده به مبارزه بلند شویم و نگذاریم سرمایه ملی کشور در دست عده ای سودجو قرارگیرد و در نهایت مراکز درمانی پاسخگوی آن نشوند.

وی یاآورشد: بعضا مشاهده  می شود افراد سودجو کالایی را حتی با برندهای معتبر دنیا  و با کیفیت بسیار پایین را به فروش می رسانند. که خود عوارض جبران ناپذیری برای بیمارستانها، پزشکان و مسئولین و افراد مرتبط خواهد داشت.

وی در ادامه عرایضش به آموزش بیماران در این خصوص تاکید کرد و افزود: با این امر به کاهش تقاضا و در مقابل کاهش عرضه قاچاق کالا برسیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد بیان داشت: تنهاراه حل برای مبارزه با این پدیده عدم استفاده بیمارستانها و مراکز درمانی از تجهیزات پزشکی قاچاق است.

وی خطاب به فروشندگان و صنوف تجهیزات پزشکی توصیه کرد: طرح ثبت کالا و دریافت کد 12 رقمی برای محصولات و وسایل پزشکی یکی از بهترین راههای جلوگیری از فروش غیر مجاز کالای پزشکی است.

دکتر وفائی نسب با بیان این مطلب که قاچاق تجهیزات پزشکی علاوه بر خطراتی در اقتصاد جامعه دارد سلامت افراد جامعه را هم به مخاطره می اندازد افزود: لذا یکی از وظایف اصلی اطلاع رسانی کامل به بیماران  و همچنین دقت و توجه مصرف کنندگان به برچسب تایید وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بر روی کالا است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد در پایان اظهار امیدورای کرد: ضمن مبارزه با این پدیده شوم به حداقل ها در این خصوص دست یابیم تا کالاهایی مرغوب و با کیفیت به مصرف کنندگان ارائه شود. 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا